Folyamatos szórakozás: a közösségépítő
weboldalakról
A közösségi hálózatokban barátságok és kapcsolatok épülnek és zajlanak, az interneten keresztül. Egyfajta modern, digitális szocializációnak tekinthetjük ezt. Ha feliratkozunk egy-két hasonló on-line szolgáltatásra, akkor ottani barátaink csoportjainak üzeneteket, jókívánságokat küldhetünk. Bár a személyes találkozást nem helyettesíthetik, a közösségi weboldalak mégis nagyon-nagyon népszerűek, mert egyszerűen használhatók, játékosak, szórakoztatók. Céljaikat tekintve vannak általános célú közösségi oldalak, és vannak tematikusak is, például olyanok, melyek filmekre vagy zenére szakosodtak.
Mi az iWiW?
A Wikipedia online lexikon szerint http://hu.wikipedia.org/wiki/IWiW az iWiW www.iwiw.hu magyar ismeretségi hálózat, mely 2002. április 14-én kezdte meg működését WiW néven, 2006 óta a leglátogatottabb magyar weboldal. A rendszerbe csak meghívással lehet bekerülni, üzemeltetője az [origo] Média és Kommunikációs Szolgáltató Zrt, amely a T-Online Magyarország Zrt. tulajdona. Ügyvezető igazgatója Szabó Márton. A iWiW név az angol „international who is who” („nemzetközi ki kicsoda”) rövidítése.
A közösségbe új tag akkor léphet be, ha a korábban belépettek közül valaki az iWiW rendszeréből meghívólevelet küld neki, és ő regisztrálja magát. Regisztrációkor a nevét és e-mail címét tárolja el a rendszer, de további adatokat is meg lehet adni, mint például születési dátum, foglalkozás vagy az általános-, közép-, főiskola, egyetem, ahova járt. A rendszer rugalmasságát jelzi az, hogy a regisztrációkor megadott (meghívott) e-mail cím később akár módosítható is.
Az új tag listázhatja a többiek nevét és még pár adatot, amelyek alapján megbizonyosodhat, hogy valóban az ismerőse-e az, akinek a nevét látja. Ha az ismeretséget az ismerős visszaigazolja, akkor már látják egymás adataiból az e-mail címet és a születésnapot is, továbbá az ismerős ismerőseinek felsorolását, akik között nagy valószínűséggel újabb ismerősöket – volt osztálytársakat, régi cimborákat – fedez fel. Ismeretlenek adatlapján látható az ún. „legrövidebb út” is, amellyel meg lehet nézni, hány emberen keresztül kapcsolható össze a két ember.
A megváltozott iWiW rendszerben már visszaigazolás nélkül is láthatók az ismerős ismerősei, és az is, hogy mikor lépett be utoljára.
Az iWiW születésnapjait nagyszabású összejövetellel ünneplik a tagok.
Az immár 640 000 taggal rendelkező, 35 millió kapcsolatot kezelő iWiW valószínűleg fordulópontjához érkezett, amikor 2006. április 28-án közel egymilliárd forintért felvásárolta a Magyar Telekom, amely a T-Online csoportba építette be az iWiW szolgáltatáskörét. Az első hónapban 9 új szervert állítottak munkába, minden tag kapott egy meghívót, ha nem volt neki, de a többnyelvűség (ami a névváltást indokolta) megszűnt, miközben a felhasználók száma meghaladta a 930 000-et, az 55 milliós kapcsolatszám mellett.
2009. április 16-án új megjelenést kapott a portál.
Mi a Facebook?
A Facebook egy közösségi hálózat, amit 2004 februárjában alapított egy Mark Zuckerberg nevű fiatalember. A hálózat eredetileg a Harvard Egyetem diákjainak készült, de akkora sikert aratott ott, hogy átterjedt más egyetemekre is. 2005-ben már a középiskolákban is ott volt, 2006-tól pedig bárki feliratkozhatott. Azóta elképesztő ütemben növekszik felhasználói száma, csak a MySpace előzi meg a hasonló weboldalak közül.
A Facebook az iskolai kapcsolatokból építi az emberek erős közösségi hálóját.A Facebook kis programjai pedig segítenek abban, hogy kifejezhessük személyiségünk ismeretlen oldalait.
Miért érdemes Facebookot használni?
Az egyik legismertebb internetes mérőszámot, az olalletöltést tekintve a Facebook a világ leggyorsabban fejlődő közösségi hálózata. Ettől válik igazán nagyszerű közösségi hellyé, ahol megtalálhatjuk a barátokat, családtagokat, és a rég elvesztett ismerősöket. Mivel iskola és munkahely alapján is lehet keresni, így könnyen megtalálhatunk bárkit.
Ez szórakoztató lehet, de van még ezer más ok is arra, hogy felkeressük a Facebookot. Például egyre több művész, zenész, színész és író használja arra, hogy kapcsolatot tartsanak fenn rajongóikkal, egyes vállalatok pedig jól használják ki a közösségi hálózat adta marketinglehetőségeket.
Mi a MySpace?
A MySpace egy közösségi weblap, amiot bárki használhat. 2003-ban indult, és néhány év alatt az egyik leglátogatottabb oldallá vált. Havonta majdnem egymilliárdszor látogatják meg, így ez a legnépszerűbb közösségi oldal. Itt elkészíthetjük saját bemutatkozó oldalunkat, blogot vezethetünk, barátokra lelhetünk, zenét hallgathatunk, csoportokat létesíthetünk és beszélgethetünk.
Miért használjak MySpace-t?
Leginkább azért, mert szórakoztató. Rengeteg olyan lap van például ott, amelyeket zenészek, tévésorozatok, mozifilmek alkotói készítenek azért, hogy közönségüket szórakoztassák. A zenész- és művészközösség minden tagja számára tulajdonképpen elengedhetetlen ma már egy önálló MySpace-oldal ápolása, és a rajongói kapcsolatokat ma már legfőképpen ezen keresztül ápolják. De ott vannak a vállalatok is: reklámoznak, követőket keresnek.
Mi a Twitter?
A Twitter egy mikroblogoló hely, ahol 140 betűnél rövidebb üzenetekben fogalmazhatod meg mondandódat a család, a barátok, de akár az egész internetező közönség számára.
De nemcsak írhatsz, olvashatod is a többiek írásait – akár a magán Twitter oldalán, akár az RSS-olvasódban, de kérheted az üzeneteket mobiltelefonodra is (ez azonban pénzbe kerül – a mobilvilágban semmi sincs ingyen).
Mire használják az emberek a Twittert?
Több különböző twitterező típus van. A legfontosabbak:
- Friss hírek közlői. Például a Los Angeles-i Tűzoltóság a közelben lakókat Twitteren értesíti, ha tűzveszély van.
- Általános hírek. A Sky News már minden egyes hírét kiküldi Twitterre is.
- Barátok, családok. A twitterezők többsége családtagjainak, barátainak üzeni, hogy éppen mit csinál. Gyors, egyszerű módszer rövid üzenetek kiküldésére, főleg, ha éppen nincs időnk részletes beszámolót tartani.
Miért használjak Twittert?
Például, mert jó kis naplót lehet vezetni a mindennapi tevékenységeinkről. Ha visszanézzük az elmúlt hetek beírásait, kielemezhetjük, mennyit sportoltunk, mennyit foglalkoztunk a háziállattal, gyerekekkel, szülőkkel. De az igazság az, hogy a Twitter annyira sokoldalú, hogy mindig lehet új, hasznos értelmet, funkciót találni hozzá.