
A webböngészőben megnyíló virtuális munkaasztalon minden úgy és ott lesz, ahogyan és ahol az utolsó kijelentkezés előtt hagyta - nem számít, hogy otthoni vagy munkahelyi számítógépén, egy barátjánál, egy netkávézóban, vagy laptopján, kéziszámítógépén, okostelefonján nézi-e meg…
A web2.0 – azaz a felhasználói web – körülbelül két évvel ezelott megszületett, és azóta is vitatott tartalmú, de bizonyos körökben igen divatos fogalom egyszerre jelöl újfajta weboldalakat és szolgáltatásokat, a mögöttük álló technológiát, és azokat az attitudöket, módszereket, amelyek mindehhez társulnak. A koncepció lényege, hogy a felhasználó nem csak nézegetni való weboldalakat kap, hanem sokoldalúan használható eszközöket. Ezek az eszközök akár egyes szoftverek funkcióit is átvehetik, és arra is alkalmasak, hogy használójuk másokkal is megossza tevékenysége eredményét, sőt, egész közösségek profitáljanak ebből.” (forrás: http://origo.hu).
Nézzünk egy pár példát!A del.icio.us egy online linktár. A felhasználók kedvük szerint állíthatják össze kedvenc webes "könyvjelzőik" listáját, amelyet a rendszer tárol számukra. Minden egyes linkhez rövid leírást, és ami még fontosabb, címkét (angolul taget) lehet fűzni. A leírás egyértelmű: a link "tulajdonosát" emlékezteti arra, mit is tárolt el tulajdonképpen, a címkézés már kicsit bonyolultabb. Egy linkre tetszőleges számú címkét lehet aggatni, amelyek leírják és kategóriákba sorolhatóvá teszik azt. A Techbázis linkjéhez például hozzá lehet fűzni a "számítógép", "internet", "mobiltelefon" vagy "vírusok" címkét is; de a "híroldal", "portál" címkék is jól jellemzik, vagy - lévén a del.icio.us angol nyelvű, nemzetközi szájt - megkaphatja a "Hungarian" vagy "magyar" címkét is. A rendszer begyűjti az összes ilyen címkét, és nem is kell, hogy minden felhasználó minden weboldalhoz minden lehetséges jelölés hozzáadjon, hiszen ezeket a szájt összesíti, így aztán ezen kulcsszavak - a linkekről szóló metaadatok - szerint is kereshetővé válik a közösség által összedobott adatbázis.
A Flickr az előbbihez hasonlóan működik: az online fotótárba feltöltött képeket tulajdonosuk el is zárhatja az idegen szemek elől, de ami még vonzóbb lehetőség, felcímkézve maga is közzéteheti őket. A rendszerben ezek után címkék alapján lehet nézegetni a fotókat szinte a végtelenségig - de lehet van közös "gyűjtőkbe" (pool) is irányítani a feltöltött képeket, ahol a megadott téma iránt érdeklődők könnyebben rátalálnak.
Az Amazon eredetileg egy online könyváruház volt, mára azonban szinte mindent forgalmaz. A cég a vásárlók értékítéletét és visszajelzéseit katalógusa részévé téve segíti az árukészletben való eligazodást; adatbáziság pedig úgy építették fel, hogy egy adott könyv (vagy más termék) vásárlója azt is látja, mit vettek meg mások, akik ugyanazt választották ki, mint ő.
Az eBay internetes aukciósház szintén az ezredforduló nagy válságának túlélője, ahol bárki szinte bármit árverésre bocsáthat, a termékekre pedig online lehet licitálni. Ez is egy jól működő, jól használható webes szolgáltatás, amelyet felhasználói töltenek meg tartalommal.
Szórakoztató/hasznos linkek a magyar weben:
- Az Indexhez tartozó blogok
(például http://kerekagy.blog.hu/,
http://homar.blog.hu/,
http://comment.blog.hu/,
http://futo.blog.hu/ stb.) - Indavideó http://indavideo.hu/
- Indafotó http://indafoto.hu/
- [Origo] Filmklub http://origo.hu/filmklub/index.html
- [Origo] Zene http://origo.hu/zene/index.html
- [Origo] Tévé http://origo.hu/teve/index.html
- Női Lapozó http://www.noilapozo.hu/index.php
- iWiW http://iwiw.hu/
- Est Online http://est.hu/